diumenge, 17 d’abril del 2011

ISATIS TINCTORIA

L'any passat vam provar de fer unes quantes plantes d'Isatis a l'hort per veure com anaven .
El cultiu s'ha adaptat molt bé a la zona, tot i que consultats als experts en botànica del Montseny no tenien coneixement del cultiu de la planta al massís; com que tenim terra pissarrosa, ha crescut ufanosa i sana.

Les coses no les fem per que sí, les proves amb Isatis van començar per l'afició que em va contagiar la Mar (www.filatama.com) pel filat de la llana i de retruc pels tints naturals. Gràcies Mar! I l'Isatis fa blau, un blau pastel molt bonic, el problema és que no ens n'hem ensortit d'extreure blau de la planta. Vam provar un parell de mètodes l'any passat (algun una mica escatològic) i res de res , la planta creix molt ufana, no és exigent en nutrients, però no sabem treure-li la pols per tenyir.
Hi havia un altre motiu inicial. De fet, el més important per la nostra finca per cultivar aquesta raresa era la seva alta capacitat mel·lífera. Com que tenim abelles, vam pensar en què podria ser un bon cultiu, poca necessitat en nutrients, molta flor a la primavera i la posibilitat d'extreure pols blava per tenyir!! Semblava una bona opció per algunes petites feixes pobres en matèria orgànica a prop dels ruscos. Amb aquests propòsits vam voltar i voltar buscant llavor i finalment vam plantar 25 plantes  amb la intenció de treure llavor i llavor en traurem perquè estan molt florides. Ara bé, de moment les abelles no semblen tenir-hi una especial predilecció, potser al Montseny hi han menges molt més bones a la primavera.

Potser podeu veure que les tiges tenen un to blavós; realment ha de tenyir, i és que l'any passat van tenir un atac d'una espècie de pugó que es va tornar blau en atacar la Isatis. La natura és màgica!

No sabem  si finalment farem un camp d'Isatis. En qualsevol cas, si algú vol llavor que ens ho faci saber!




10 comentaris:

  1. Hola companys de cultis de Isatis!!
    A casa tinc un petit hortet, on l'any passat vaig plantar Isatis, i vaig recollir moltes llavors, es una planta molt productiva en llavors.
    No tenia intenció de tornar-ne a plantar, però les llavors van caure al terra i han tornat a sortir.
    Quasi ni les he cuidat, s'han adaptat molt bé. Jo estic situada a la comarca de l'Alt Camp i també els hi ha provat força el clima.
    Ara tinc la invassió d'unes oruges verdes i blaves que es menjen les flors, estic esperant a veure quin mal poden fer a la planta, hi si veig que molt, doncs les traslladaré a una altra planta fora del meu terreny.
    Quant la planta tingui forçes fulles intentaré tenyir. A veure si estic de sort i puc aconseguir el blau !!!
    Salut
    Mònica

    ResponElimina
  2. Hola!
    M'encantaria si em poguessiu facilitar llavors, visc al Vallès, i crec que agafarien força bé.
    ;-)

    ResponElimina
  3. Jo tambe voldria llavors. Estem a Espinelves, Mas Collsesplanes.
    aclaraso@hotmail.com
    667096923
    Una abraçada, Anton

    ResponElimina
  4. Molt interesant l'article. M'agradaria molt rebre llavors i provar d'extreure el tint.
    Sóc restaurador i he recuperat molts pigments antics. També alguns colorants ( rubia tinctorum per al vermell i gualda per al groc). Si us interessa puc enviar llavors.

    Us he de dir que treure el pols es complicat. S'extreu de les tel·les tenyides, però cal tenir pressent que es un colorant, no un pigment, per tant només podreu obtenir una pasta de les fulles que tenyirà l'aigua i que permetrà tenyir tel·les. Heu provat a tenyir amb alum de roca com a mordent??
    Hem podeu fer arrivar llavora?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola,

      Em podries fer arribar llavors de rubia i gualda? Podriem parlar perquè m'expliquis el que has après per extreure el color de les plantes?

      Gràcies!

      Elimina
  5. hola. ¿me podéis decir dónde puedo conseguir semillas de isatis tinctorea?. Me gustaría hacer una pequeña plantación en Guadalajara.
    Gracias y un saludo

    ResponElimina
  6. M'agradaria si algú pogués enviar-me llavors de: - Rubia tinctorum, Reseda ruteola i Isatis Tinctoria, doncs disposo d'un petit jardí i voldria fer-me jo mateixa els tints
    Gràcies

    ResponElimina
  7. Hola!

    Encara teniu llavors d'Isatis? M'interessaria molt si me'n poguessiu enviar alguna!

    Moltes gràcies i felicitats per la feina que feu, és preciosa!

    ResponElimina
  8. Bona nit! Sóc Marutxi Beaumont, estic molt interessada en tenir llavors d'Isatis, teneyeixo la llana i no distingeixo molt bé la planta en el seu medi.
    Vaig preguntar a uns amics del meu poble i em van donar el vostre contacte. Gràcies!

    ResponElimina
  9. hola! Aquí teniu un tutorial per extreure el tint de la isatis: http://www.woad.org.uk/html/extraction.html
    Sort! :-)

    ResponElimina